Infoservis

Vhodné oblečení snižuje nebezpečí úrazu na stavbách

Češi loni prostonali kvůli pracovním úrazům přes 2,5 milionu dní. Příčiny úrazů se opakují, firmám hrozí vysoké pokuty.

Více než 2,5 milionů dní strávili v loňském roce Češi v pracovní neschopnosti kvůli úrazům v zaměstnání, ukazují statistiky Českého statistického úřadu. Mnoho úrazů má navíc stejnou příčinu, která se neustále opakuje, což souvisí s nedostatečným řešením bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Firmám za to hrozí pokuta až 2 miliony korun.
Zaměstnanci nosí nevhodnou pracovní obuv
K nejčastějším příčinám pracovních úrazů patří nedostatečný dohled nad činností zaměstnanců a nedůsledná kontrola nošení ochranných pracovních oděvů a pomůcek. „Je pochopitelné, že lidé mají tendenci nepoužívat například přilby, které jim nesedí dobře na hlavě. Dalším typickou ukázkou je pracovní obuv s bezpečnostní špičkou na ochranu prstů. Více jak 80 % zaměstnanců vyžaduje botu širší než je standardní rozměr 10, jinak je tlačí. Ergonomická obuv, která lidem dobře sedí na noze, bohužel stále není v praxi nic běžného. V situaci, kdy tvoří v některých firmách pády, zakopnutí a uklouznutí přes 70 % všech pracovních úrazů, to není moc povzbudivé,“ říká Lubomír Winkler ze společnosti ARDON, která poskytuje řešení pro ochranu pracovníků ve výrobních profesích.
Pracovníci v Česku si nemohou sami vybrat pracovní oděvy a pomůcky
Vyšší ochotu zaměstnanců řádně nosit ochranné pracovní pomůcky a oděvy podle odborníků příliš nepodporuje český právní řád. Nedovoluje totiž lidem, aby si je kupovali sami a poté dostávali od firem finanční náhrady, jak to funguje například v Kanadě. „Osobně považuji některé zahraniční systémy za praktičtější, protože zaměstnanec si obvykle dokáže vybrat a je spokojenější, než pokud je odkázán na standardizovanou nabídku z firemního skladu. U nás by taková praxe byla v rozporu s legislativou, byť by to vedlo k oboustranné spokojenosti,“ říká Petr Kaňka z Bureau Veritas, školitel pro bezpečnost práce.
„V českých podmínkách pomůže i prosté rozhodnutí vedení společnosti investovat do motivace zaměstnanců prostřednictvím nákupu kvalitních věcí, které zaměstnance neobtěžují a budou je rádi nosit. Vysvětlení jejich smyslu pomáhá personálu s akceptací a snižuje riziko úrazů,“ uzavírá školitel pro bezpečnost práce Petr Kaňka.
Našlo se řešení od společnosto MEWA

Mnoho firem si přeje, aby se jejich zaměstnanci prezentovali jednotným, dobře udržovaným a atraktivním pracovním oděvem. Avšak kdo bude ve firmě zajišťovat tento náročný proces, který sahá od pořízení oděvů, přes veškerou logistiku spojenou s jejich pořizováním a ošacováním pracovníků až po údržbu a opravy oděvů? Současným trendem je pověření externího dodavatele. K dispozici je zde podnikům textilní management firmy MEWA, který zajistí transparentnost nákladů a zbaví firmy mnoha problémů.
Firmy, které odebírají pracovní oděvy pro své zaměstnance v rámci komplexního servisu namísto toho, aby je kupovaly, profitují z celé řady výhod:
Přesná dodávka
Servisní řidiči dodávají čisté pracovní oděvy přesně, spolehlivě a v pevně stanovených termínech. Počítačově řízené plánování tras garantuje včasné dodávky.
Čisté oděvy                            
Každý zaměstnanec obdrží na výměnu několik sad, takže má vždy k dispozici čisté vybavení. Trvalou čistotu zajišťuje kontrola kvality po každém praní.
Opravy v ceně
Poškozené části oděvů jsou opraveny, oděvy, které již nepostačují nárokům na kvalitu, jsou vyřazeny a nahrazeny novými.
Bez záměny
Každý zaměstnanec vždy obdrží zpět svůj vlastní oděv. Protože je každá část oděvu označena čárovým kódem, může být sledována během celého procesu údržby a nemůže tak dojít k její záměně.
Oděvy ve firemním stylu
Všechny kusy oděvů mohou být vybaveny firemním logem nebo nápisem. To zajistí jednotnou firemní prezentaci.
Pořádek v provozu
Pro skladování pracovních oděvů a shromažďování špinavého prádla je k dispozici skříňový servis. Jednotlivé boxy jsou uzamykatelné a mohou být označeny jménem uživatele nebo identifikačním číslem.
Flexibilní řešení
Je možno flexibilně reagovat na nárůst počtu zaměstnanců, resp. oděvů v týmu, i na potřebu výměny velikostí oděvů. Kdykoliv mohou také být provedeny individuální úpravy.
Minimalizace náročnosti procesu
Ti, kdo se dosud zabývali veškerou logistikou spojenou s pracovními oděvy, nyní ušetří čas a námahu a mohou takto uvolněné kapacity uplatnit na jiných místech.
Dobrá bilance – i pro životní prostředí
Servisní koloběh je u firmy MEWA, odborníka na textilie, nastaven jako trvale udržitelný: ekologicky šetrné praní, úprava odpadní vody a rekuperace tepla. Každý zákazník tak může vylepšit i svoji vlastní ekologickou bilanci.
Náklady – kalkulovatelné a transparentní
Každý měsíc obdrží zákazník vyúčtování celého rozsahu výkonů. Nevznikají tak žádné „skryté“ náklady. Při porovnání těchto výdajů s finanční náročností nákupu oděvů se zpravidla ukáže, že je servisní systém alternativou, která se skutečně vyplatí.

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*