Stačí škrtnout jednu jedinou větu a bude se stavět

A přece se nestaví. Počet prodaných bytů v Praze v uplynulém pololetí je nejnižší za posledních deset let. Meziročně klesl o dalších 15 procent! Co tato skutečnost dělá se vztahem nabídky a poptávky a následně s cenou, je jistě každému jasné. Největším důvodem současného neutěšeného stavu jsou složité povolovací procesy, kdy příprava větších developerských projektů může trvat i déle než deset let. Za vším je třeba hledat úředníky na stavebních úřadech. Přitom by stačilo tak málo.

shutterstock_128384549

Praha může vyřešit problém se stavěním sama a hned. Stačí obnovit jeden speciální stavební úřad pro velké stavby. Z dlouhodobého hlediska by měl pokrok přinést i metropolitní plán. Ten ale musí být kapacitně i výškově ambicióznější a nesmí být přeregulovaný.

Na území hlavního města Prahy je nyní 22 stavebních úřadů, které umisťují stavby, a jeden odvolací orgán na pražském magistrátu. Každý stavební úřad rozhoduje na svém území a návaznosti na území dalších stavebních úřadů nejsou nijak koordinovány. Zároveň každý stavební úřad má svůj názor na věc, předvídatelnost rozhodování je tak nulová. Tato praxe trvá v Praze 14 let. Do roku 2003 existoval na magistrátu odbor územního rozhodování, který zajišťoval koordinaci záměrů v rámci celého města, a investoři znali principy, na základě kterých standardně rozhodoval a jak. Tento odbor vydával územní rozhodnutí pro velké projekty, se kterými měli jeho zaměstnanci dostatek zkušeností.

Pojďme se proto vrátit k tomu, co zde již bylo. Zajistila by se tím jednotnost názoru a vysoká odbornost při rozhodování. Toto řešení lze přitom provést prostou změnou Statutu hlavního města Prahy, kde by stačilo odstranit „jednu větu“ týkající se přenesení působnosti na stavební úřady městských částí. Tím by byla zároveň posílena nezávislost úředníků, kteří jsou dnes bohužel velmi často pod vlivem politických zástupců městských částí, což už několikrát konstatovaly soudy. Důkazem toho je stav, kdy existují městské části, kde nelze v současné době postavit ani psí boudu.

Ve středu města se vlastně vůbec nestaví, Praha bobtná a náklady na obyvatele okrajových čtvrtí a satelitů jsou z hlediska veřejných prostředků třeba na dopravní obslužnost až sedmkrát vyšší než na lidi bydlící třeba na Vinohradech. Kdyby se všichni Pražané přestěhovali do čtvrtí jako Vinohrady, byla by Praha šestkrát menší. Urbanisté mají spočítáno, že pro efektivní fungování veřejné dopravy je minimem 50 obyvatel na hektar. Současný stav je zhruba poloviční.

Obrovskou zásobárnou nedostatkových bytů jsou především transformační území, na kterých vázne více než 20 let stavební uzávěra. Do pražských brownfieldů, které se dají napojit na již existující infrastrukturu města, by se přitom vešlo tolik obyvatel, jako má Brno. Město by tedy mělo umožnit stavět na těchto místech tak, aby se lidé nemuseli stěhovat za novými byty na okraj Prahy nebo do Středočeského kraje.

Jak jsme si ukázali, je řešení až neuvěřitelně jednoduché. Dočkáme se jej?

Příspěvek byl publikován v rubrice Komentáře. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *