Nad kanálem v Hoříně je zdvižný most

Nad plavebním kanálem v Hoříně u Mělníka je nový zdvižný most, který umožní proplout i lodím až sedm metrů vysokým. V provizorním provozu má být v létě, stavbaři ho dokončí příští rok na jaře stejně jako kompletní rekonstrukci hořínské plavební komory. Nyní je třeba konstrukci unikátního mostu upravit tak, aby zůstal zachován historický vzhled, řekl stavbyvedoucí Jan Prokeš ze společnosti Metrostav. Investorem stavby je Ředitelství vodních cest.

Ocelovou konstrukci mostu, která samotná váží 90 tun, dnes přes takzvané ohlaví plavební komory položil největší mobilní jeřáb v ČR Liebher 1750. Výsledná váha mostu včetně vozovky bude 400 tun. „Jsou tam čtyři hydraulické válce, které budou mostní konstrukci zdvihat. Zdvihat se bude jen v případě proplouvání vyšší lodě, která bude předem nahlášená,“ uvedl Prokeš. Metrostav pro investora však nechal vyrobit další dva záložní hydraulické válce.

Mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský uvedl, že zdvižný most přes ohlaví plavební komory je v Evropě unikátní. Dnešní osazení mostu považuje za přelomový okamžik, při kterém získala komora největší technologický prvek. „Nejtěžší stavební práce tedy v zásadě končí a překlopují se do prací menších, v podstatě zednických a jemných technologických,“ dodal.

 

Hořínská plavební komora bude po dokončení všech úprav nejen prostupná pro až sedm metrů vysoké lodě, ale také bude širší. Stavbaři ji kompletně opravují, instalovali i nová vrata do její horní i spodní části. V plném provozu by měla být od dubna 2021, úpravy začaly loni na jaře. „Konstrukce přijde teď obetonovat. Zpět se osadí kámen, který byl na původním mostě tak, aby laik nepoznal, že jsme nějaký zásah udělali. Pozná to v momentě, když bude most zdvižen. Když bude v nižší poloze, tak by to neměl nikdo poznat,” popsal další průběh prací Prokeš.

Komora je součástí šedesátikilometrové plavební cesty po Vltavě mezi Mělníkem a Prahou. Postavena byla v roce 1905, aby byla po Vltavě v tomto úseku možná plavba po celý rok.

Ředitelství vodních cest také nechává na vodní cestě mezi Mělníkem a Prahou zvyšovat podjezdní výšku na sedm metrů, aby mohly projet i větší osobní lodě a též lodě s kontejnery. Právě proto je třeba postupně obnovit a upravit 11 mostů. Splavnost zlepší i prohloubení dna o 40 centimetrů na 2,2 metru. Celková investice do navyšování plavebních parametrů Vltavy z Mělníka do Prahy je zhruba 1,8 miliardy korun, část peněz je z evropských dotací, část ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Příspěvek byl publikován v rubrice Ekonomika, Firma. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *